ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
חסר רכיב

ביקורות על הספר "המדריך לאימון הורים"


מתוך ביקורתה של יפעת על הספר, מתוך האתר "ספרים ללא ירקות" 

ד"ר מלי דנינו, מנכל"ית ניצן, מנחת קבוצות ומאמנת הורים כתבה ספר אימון להורים לילדים עם קשיים, קשיים כמו הפרעת קשב וריכוז, הפרעות רגשיות ועוד.
מלי דנינו מציגה בספר מודל אימון בעל השפעה עצומה, באמצעותו הילד וההורה עוברים תהליך לימוד אחד על השני ושינוי. שינוי ביחסים ההדדיים בין ההורה לילד. לעתים שינוי בהתנהגות של הילד בכיתה ובזירה החברתית ובעקבות כך שינוי בחייו ולעתים השלמה עם מצב מסוים כשלא ניתן הרבה לשנות.
מלי דנינו, ראשית כל טווה להורה את תמונת העתיד. תמונה שמאירה בזרקור תקווה חדשה להתקדמות ילדו. שואלים גם את הילד על תמונת העתיד שלו ומשווים בין דברי ההורה לדברי הילד. בודקים את הערכים של הילד ומה הערכים של ההורה ושוב משווים ביניהם וכן מודל העוצמה שבו ההורה נזכר באירועים מעברו ובמה היה חזק ועשה את עבודתו היטב, היכן תכונותיו הטובות לעומת חולשותיו וכן הזדמנויות, איומים ופחדים. גם הילד יכתוב את חולשותיו, חוזקותיו, הזדמנויות, איומים ופחדים והם ישוו אחד לשני את מה שכתבו. לבסוף ב"חדר הכושר" ההורה והילד יפגשו לפעילות משמחת ומהנה, ישוחחו ביניהם על הקשיים וההתמודדות וההורה יעודד את הילד על כל התקדמות וישווה מול תמונת העתיד.
לדוגמא: יתכן שההורה יוותר לילד על שיפור בחשבון, מקצוע שהילד מתקשה בו, אך יעודד אותו להתפתח באומנות.
תמיד משווים בין נקודת המבט של המבוגר לגבי חוזקות וחולשות, הזדמנויות והתקדמות וכן התייחסות האם המשימה תאמה את הערכים של הילד ומקדמת אותו לעבר הגשמת תמונת העתיד. האם יש פער בין השקפות הילד להשקפות ההורה המתאמן או אחדות דיעים? איך מיישבים את הפער? והכי חשוב האם הושגה התקדמות להגשמת תמונת העתיד של הילד וההורה ולו בצעדי צמיחה קטנים?

צריך גם לשים לב לנקודות הבאות:
האם הילד חווה שמחה והנאה בביצוע המשימה?
מה ההורה עשה אחרת מפעם שעזר לילד עם ההתמודדות שלו? כלומר איך פעל אחרת מפעם וזה יצר שינוי לטובה?
מהי נקודת המפנה שעוררה שינוי? מה היה עוצמתי מבחינת ההורה?
לבסוף יש מפגש סיכום בין המאמן להורה ובו מספר המתאמן  איזה אירוע הכי משמעותי בשבילו בפגישות? מדוע האירוע הנ"ל היה כל כך חשוב בשבילו?

חצי שנה לאחר סיום פגישות האימון מתנהל מפגש מעקב. בבחינה יבחנו ההורה המתאמן והמאמן את הישגי האימון במרחק הזמן שעבר. היכן נמצא המתאמן ביחס למטרה האימונית שהציב לעצמו? האם הישגי האימון לפני חצי שנה המשיכו להתקיים? כיצד תרם אימון זה לחייך? לזוגיות שלך? להורות שלך? לעבודה שלך? למה אתה זקוק היום?

לסיכום: הספר מאוד מעניין ותורם, הוא רווי בדוגמאות רבות של נקודות מבט באימון של ההורה ולעתים גם נקודת הבמט של הילד, דוגמאות של אימון הורים שמלמדות ומרגשות. הספר יכול להיות כלי מצוין להורים שמתמודדים עם ילדים עם קשיים בתחומים שונים. קהל היעד הוא בעיקר למאמנים שכבר מנוסים בעבודה עם הורים לילדים עם קשיים, אך תובנות מסוימות ממנו יכולות לעזור לכלל ההורים לילדים ולא רק למאמנים. כל מיני תובנות ועצות שיכולות לעזור בחיי היום יום עם הילד והתמודדות עם קשיים שונים.
מאמנים בטוח יצאו נשכרים מקריאת הספר ויישומו ואכן הספר הזה נלמד בקורס המאמנים של ניצן לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב, אך גם הורים יכולים לשאוב ממנו תובנות, רעיונות ועידוד.
אהבתי לקרוא את הספר ולקחתי ממנו לחיי כמה תובנות ורעיונות.

תודה ליפעת

 
מתוך ביקורתה של אביבה יובל

ספרה של מלי דנינו הינו כלי עזר למטפל, ואף כי הוא מתמקד לאור ניסיונה התעסוקתי רב השנים, בילדים עם לקויות למידה מסוגים שונים, נדמה שהמכנה המשותף בין כלל ההורים באשר הם, מעניק לכלים אותם מציע הספר אפשרויות יישום רחבות הרבה יותר. 
"הרצון להיות הורים טומן בחובו ציפייה והבטחה לעתיד טוב יותר ולהמשכיות. במקרים רבים, הילד נתפס בעיני הוריו כאפשרות וכהזדמנות להגשמת חלומות ולמימוש תקוות ומאוויים כמוסים. הורים רבים משתדלים לאפשר לילדיהם להתנסות במגוון פעילויות רחב, כדי לקדם רכישת ידע וכלים מגוונים כבר מגיל צעיר מאוד, מתוך הנחה כי אלו יהוו את הבסיס הדרוש להתפתחותם ולהגשמת חלומותיהם ושאיפותיהם. " (עמ' 11).
נדמה שהמקור העיקרי להתנגשות בין הורים לילדים, הוא הפער בין הציפיות שיש להורים מילדיהם, ובין המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בחיי היום יום. כאשר מדובר ילד עם לקות למידה, נאלץ ההורה להתמודד לעיתים עם דברים שלא היה מוכן אליהם. לקות למידה, יוצרת קשיים נוספים, המתלבשים על מערכת היחסים בין ההורים לילדים, ועשויים להעצים קשיים הקיימים במשפחות אחרות. הציפיות של ההורה מן הילד, מגדירות המון פעמים את דרך ההתמודדות שיבחר ילדו. מלי דנינו, מלווה את ההורים במסע אל ילדיהם, מסע שמטרתו אומנם למצוא את הדרך הטובה ביותר לסייע לילד, אבל עובר בהתמודדות של ההורה בראש ובראשונה עם עצמו.
הספר, המיועד למטפלים, עוסק במקום אותו מקבל ההורה במהלך הטיפול. ההורה, הוא אובייקט השינוי בתהליך האימון, על מנת שיוכל לסייע לילדו, צריך ההורה לעבור תהליך בעצמו. ילדים נוטים לחקות את דרכי ההתנהלות של הוריהם, ועל מנת ליצור לילד התנהגות שאותה רוצה ההורה להציב כמודל, הוא צריך לחוות בעצמו חוויה דומה. המטפל, על ידי הענקת סביבה מקבלת ותומכת, ללא שיפוטיות, מאפשר להורה לחוות את אותה החוויה אשר בסופו של דבר יוכל להעניק לילדו, ויחד, יוכלו לצמוח אל היעדים המשותפים שיגדירו לעצמם.
הספר מתמקד בהורים, התהליך שאותו עוברים ההורים, ומקבל שיקוף מלא בכל שלבי העבודה בספר, מחלחל בהדרגה אל מערכות היחסים שלהם עם ילדיהם, ואף, נוגע בתחומים נוספים בחיי היום יום שלהם. ההכרה שמופיעה בהורה לאורך התהליך, מאפשרת לו לחוות את המציאות הקיימת בצורה אחרת מזו שהורגל אליה, ולעיתים, הקשתה עליו למצוא פתרונות יעילים לבעיות היום יום.

מלי דנינו מציעה בספרה כלים שונים להתמודדות עם קשיי היום יום הקשורים בגידול ילדים. הדוגמאות המלוות את כל הפרקים בספר, מאפשרות לקוראי הספר להתבונן על חייהם, ועל חיי משפחות אחרות, ולראות כיצד באות לידי ביטוי דרכי היישום השונות. הדגש העיקרי בספר הוא על תקשורת מכבדת, מכילה ותומכת, אשר מאפשרת הן להורה והן לילד לגדול אל תוך הפוטנציאל הרחב הקיים בו.

הספר מומלץ מאוד לעוסקים בתחום האימון, הוא מתכתב עם התאוריות השונות בתחום, ומתמקד באופן ספציפי בעבודה מול הורים לילדים עם לקויות למידה. גם מי שאינו מטפל, ימצא שהוא יכול להיעזר בכלים השונים המופיעים בספר, לעבודה עם ילדיו, ואף, אם הוא מבוגר הסובל מקשיי למידה בתחומים שונים, ימצא שהוא יכול להטמיע חלק מהאמצעים שמציע הספר, בבחינת חייו שלו, ובהתוויית מסלול להשגת יעדים שונים שהיה רוצה להגשים.

תודה לאביבה.

 
מתוך ביקורתו של שמואל גרג'י על הספר, מתוך האתר "ספרים ללא ירקות" 

הסופרת כותבת על המושג "ילד לקוי למידה" ו "הורה לילד ללקוי למידה", מי מאיתנו שקורא את הביטויים האלו והוא הורה לילד "כזה" – מוצא את עצמו מהנהן בראשון וישר מבין על מה היא מדברת.
דנינו כותבת על הקשיים, היחס של המערכת לילדים והוריהם, רגשי האשמה, הבלבול, השבר הגדול מול האבחונים השונים והנמכת הציפיות מהילד.
(*אני כותב "ילד" לשם נוחות, אולם הכוונה כמובן לשני המינים. יותר מכך-מקריאה מעמיקה, נראה בעליל שרוב העוסקים בנושא הן עוסקות למעשה...)

ספר זה מיועד לאנשים העוסקים באימון הורים, מסייע להם להתמודד עם הלקות של הילד. "האימון מבוסס על התפיסה, כי לכל אדם כוחות צמיחה וגדילה ומשאבי התפתחות משלו".
דנינו כותבת על האימון באגודת ניצן, נעזרת במודלים קיימים ותיאוריות. הדבר מצריך קריאת טקסט ברמה מעל הבינוני, וכן - יוצר מעורבות רגשית של הקורא (התרשמות אישית שלי כאב לילד לקוי למידה). לאורך הדרך, מבליטה הסופרת שהאימון נעשה במסגרת אגודת ניצן, הדבר חוזר על עצמו כמה פעמים.
"רבים המקרים, בהם מגיעים הורים אל תהליך האימון כאשר הם מוצפים ברגשות, המקשים עליהם...והם מתקשים..."
הספר בנוי מסדרה של מפגשים בין המאמן להורה המתאמן (סה"כ 13 מפגשים).
במפגשי האימון מתארת דנינו מקרים אמיתיים של הורים אשר באו לאימון, הספר מדריך את המאמן לעתיד, להקשיב להורים, לעזור לו, לשקף את מצבו ועוד...
דוגמא למקרה: "יעל הגיעה לאימון בגלל דני, היא מתארת את הקשיים של דני, שבאים לידי ביטוי בעיקר בבעיות של התארגנות וסדר,במעבר ממשימה אחת לאחרת, קושי לסיים מטלות, חוסר שקט והתפרצויות זעם".
מקרה נוסף של תרגול עם הורה: כששאל המאמנת את נתן (האב) למה הוא מצפה מתהליך האימון הוא אמר: אני מצפה לשינוי, אני רוצה לדעת להתמודד טוב יותר ולהפסיק לשלוף פתרונות מהכובע".
 
דנינו נעזרת במתודות שונות העוזרות להורים בעבודתם עם ילדיהם –לדוגמא: שימוש בתמונת "סטילס" עתידית, משחקי תפקידים, צפייה בתכניות טלויזיה (האח הגדול) ודיון על כך, כמו כן – היעזרות במודל עסקי (swot ).
 
עלי לציין שניתן להיעזר בספר גם אם לא מתכוונים להשתמש בכל התכנית האימון. "התמודדות עם ילד בעל ליקוי למידה ו/או הפרעת קשב מזמנת להורה את שיעור חייו." 
ספר זה אמנם מיועד, למאמני הורים, כפי שכותבת דנינו: "מהווה מדריך לאנשי מקצוע בעבודתם עם הורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז".
אולם – מומלץ וישמש הורים לא מעטים לילדים בעלי לקויות שונות ויסייע להם רבות.

תודה לשמואל.
חסר רכיב