ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
חסר רכיב

לכודים ברשת

12/02/2019

לכודים ברשת

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז – בסיכון גבוה לבריונות ברשתות חברתיות

מסקר שערכה אגודת ניצן בשיתוף מכון סמית' עולה כי מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז ובנות בכלל חשופים יותר לבידוד וניכור חברתי  - 29 אחוז בקרב ילדים מעל גיל 12 עם הפרעת  קשב וריכוז, לעומת 20 אחוז  בקרב ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז .

בנות חשופות יותר לבידוד חברתי - 29 אחוז לעומת 16 אחוז בקרב הבנים .

 בנות  עם הפרעת קשב וריכוז גולשות ברשתות החברתיות יותר (42 אחוז גולשות מעל לשעתיים לעומת 38 אחוז מהבנים עם הפרעת קשב וריכוז) ופגיעות מעט יותר לתופעות כמו שיימינג ברשת (52 אחוז לעומת 50 אחוז אצל הבנים), אבל גם משתפות יותר את הוריהן כשקורים אירועים מסוג זה (20 אחוז לעומת 16 אחוז אצל הבנים).

רק 4 אחוז מההורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז סומכים על הצוות בבית הספר: ההורים ברובם לא חשים כי הצוות יכול סייע במקרים כאלה ורק 9 אחוז מאמינים בכוחם של גורמים מקצועיים. הרוב המוחלט של ההורים סומכים על עצמם בלבד.

 לרגל יום ההתרמה, ערכה אגודת ניצן בשיתוף מכון סמית' סקר הבוחן את שאלת הסכנות ברשת בקרב הורים לילדים ומתבגרים עם וללא הפרעת קשב וריכוז. בסקר השתתפו 400 הורים לילדים בגילאי 9 עד 16.

 

מחוברים שעות רבות ביום

מממצאי הסקר עולה כי בנים עם הפרעת קשב גולשים לזמן ממושך ברשתות חברתיות בהיקף גבוה יותר מבנים ללא הפרעת קשב . גם בקרב מתבגרים מעל גיל 12, אלו המאובחנים עם הפרעת קשב גולשים יותר מבני גילם שהינם ללא הפרעת הקשב.

ניכור חברתי מתמשך

בקרב הורים למתבגרים בגיל 12 ומעלה עם הפרעת קשב, קרוב לשליש (29%) דיווחו על חשיפה של ילדיהם לבידוד וניכור חברתי, זאת לעומת חמישית בלבד מהורי הילדים ללא הפרעת קשב (20%). כמו כן, בקרב הורים לבנים – כרבע (26%) מההורים שילדיהם אובחנו עם הפרעת קשב דיווחו כי בנם נקלע לאירוע של בידוד חברתי, זאת לעומת 16% בלבד מההורים לבנים

ללא הפרעת קשב. אצל הבנות, התופעה  הייתה נפוצה יותר, וקרוב לשליש מהוריהן בשתי הקבוצות דיווחו כי ביתם נחשפה לאירוע של בידוד חברתי (29%).

ממצא נוסף המלמד על רמת הסיכון הגבוהה יותר בתחום זה קשור במשך הזמן של הבידוד החברתי - הורים לילדים עם הפרעת קשב שילדיהם חוו בידוד חברתי, דיווחו כי האירוע נמשך זמן רב יותר, בהשוואה להורים לילדים ללא הפרעת קשב.



 

 

ההורים סומכים על הילדים ועל עצמם

רוב ההורים בסקר דיווחו כי ילדיהם לא חוו שיימינג ברשת ולא היו שותפים לשיימינג או חרם ברשת כלפי ילד אחר. רק 3% מההורים לילדים עם הפרעת קשב ו-4% מההורים לילדים ללא הפרעת קשב ידעו לדווח כי קרה אירוע מסוג זה. לצד זאת, מחצית מההורים בסקר (51% בשתי הקבוצות), חוששים שילדיהם יפלו קורבנות לשיימינג ברשת, ונראה כי, הורים לבנים עם הפרעות קשב וריכוז חוששים יותר מסיכויי בנם להיפגע משיימינג ברשת ביחס להורים לבנים באוכלוסייה הכללית . אצל הבנות התמונה הפוכה.

לצד החששות, מרבית ההורים משתי הקבוצות צופים שילדיהם ישתפו אותם ויפנו אליהם כשייתקלו במשהו חריג ברשתות החברתיות או יחוו אירוע שלילי המכוון כלפיהם ויזדקקו לעזרה. עם זאת, כאשר בוחנים את המצב בפועל, עולה מדיווחי ההורים כי ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב כבר עכשיו משתפים יותר את הוריהם כשהם נתקלים במשהו חריג ברשתות, בהשוואה לילדים ומתבגרים באוכלוסייה הכללית.

כששאלנו מי יכול לעזור לילדים שנחשפו לאירוע שלילי ברשת, ניכר כי מרבית ההורים משתי הקבוצות חשים כי ביכולתם לעזור לילדם בעצמם. שני במדרג, אם כי בפער רב, דורגו הגורמים המקצועיים. במקרה שהילד כבר חווה אירוע מסוג זה, בעוד כשליש (31 אחוז) מההורים לילדים ללא הפרעת קשב וריכוז ביטאו אמון ביכולת צוות ביה"ס או גורמים מקצועיים לסייע לילדם, הורים לילדים עם הפרעת קשב ביטאו אכזבה רבה מגורמים אלו (רק 2% חושבים שצוות ביה"ס יכול לעזור, רק 9% חושבים שגורם מקצועי יכול לעזור). התמונה משתנה כשמדובר בעזרה להורה עצמו – אז, באופן גורף, מרבית ההורים בשתי הקבוצות צופים שיוכלו להסתייע בגורמים אלו. 

 

עופרה אלול, יו"ר ניצן, מספרת כי "בשנה האחרונה עוסקת אגודת ניצן בהשפעתן של הרשתות החברתיות על עולמם הרגשי והחברתי של ילדים ובני נוער. הטכנולוגיה אמנם מביאה עימה מדי יום בשורה חדשה ומסייעת לנו להגיע למחוזות חדשים, אולם מלווה גם בסכנות האורבות לילדינו ברשת". לדברי עופרה, "השפעת המרחב הווירטואלי אינה נמנעת, אך מידת ההשפעה ואופייה תלויה במידה רבה בנו- ההורים".

ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, מוסיפה "לדור של היום יש הרבה חברים ברשתות החברתיות, אבל לעיתים קרובות הם לא יכולים להצביע על חבר אמיתי אחד עליו הם יכולים לסמוך. בעוד שפעם למדו הילדים כישורי חיים ומיומנויות חברתיות כגון שיתוף פעולה, חמלה ואמפתיה ברחוב ובשכונה, כיום, מגרש המשחקים עובר בהדרגה לעולם הווירטואלי והרשתות החברתיות מחליפות את השיח האנושי."

באגודת ניצן לקידום ילדים ובוגרים עם לקויות למידה והפרעת קשב אנו מפתחים תכניות התערבות לטיפוח כישורים חברתיים ורגשיים, כמו גם תכניות להורים שיאפשרו להם, באמצעות הקשבה ומודעות, ליצור שינוי אמיתי אצל ילדיהם ולהתנהל בצורה בטוחה בעולם החדש". 


 

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב