ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
חסר רכיב

דיור בקהילה - המשך קריאה


אוכלוסיית היעד
אוכלוסיית הבוגרים של ניצן הנם אנשים צעירים בגילאי עבודה, הסובלים מקשיי הסתגלות ותפקוד, הן במישור העבודה, הן בעצמאות תפקודית, והן בקשרים חברתיים לרבות זוגיות. רוב החניכים הוכרו עוד בילדותם כבעלי צרכים מיוחדים בתחומי לקויות הלמידה. חלקם שולבו במסגרות לימוד מיוחדות, והרבה מהם אובחנו וטופלו בסניפים השונים של ניצן. עם הגיעם לבגרות, החריפו הקשיים וקיבלו אופי שונה. הוכר הצורך בשיקומם במסגרות של הדיור בקהילה . הדיור בקהילה- שכשמו כן הוא, אינו מהווה "סידור מוסדי" עבור החניכים, כי אם מסגרת המתקיימת בתנאי דיור רגילים לגמרי; דירות שכורות במרכזי הערים בשוק החופשי, כאשר בתוך הדירות מופעלת תכנית השיקום בתחומי התעסוקה, העצמאות במגורים, ושילוב חברתי.

מהו דיור בקהילה
דיור בקהילה מהווה מסגרת חוץ ביתית, המתקיימת בתוך הערים, בדירות שכורות, בהם גרים החניכים בשלבי השיקום השונים, ומקבלים סיוע ותמיכה בתכנית שיקום אישית המותאמת לצרכיו של כל אחד מהדיירים, ובשלב בו הוא נמצא. 

מה כולל הדיור בקהילה?
הדיור בקהילה כולל שילוב בדירות - בשלבים. בשלב הראשון- דירות הכשרה, בו ניתן מערך תמיכה וליווי רחב של עובדת סוציאלית ומדריכה, יחד עם השמה בעבודה. שלב זה נמשך עד שנתיים. בשלב השני עוברים החניכים לדירות לוויין, שם משובצים על פי בחירתם האישית, תוך שההתאמה בין השותפים נשקלת בשיתוף עם אנשי הצוות, הדיירים עצמם והוריהם. בדירות הלוויין גרים הדיירים שנים רבות, לעיתים בזוגות, תוך בניית מעטפת טיפולית קטנה והולכת בהתאם לתהליך השיפור במצבם התפקודי.

עבודה
כל הדיירים המשולבים בדיור, משולבים בעבודה בתנאי השוק (לא במפעלים מוגנים), בסיוע של עובדות השמה. העובדות מאתרות מקומות עבודה שניתן לשלב בהם אנשים עם צרכים מיוחדים מסוגים שונים. המעקב התעסוקתי נמשך ע"י עובדות ההשמה כל העת, כאשר יש צורך לתמרץ ולתגמל את המעסיקים, ולסייע במקרים מיוחדים, כגון שילוב בעבודה ע"י סיוע של חונך לתקופת ביניים כדי לסייע בקליטת הדייר, או תנאים נלווים נוספים. מתקיימת גם עבודה משולבת רבה של העובדת הסוציאלית המטפלת בדייר, בשיתוף עם עובדת ההשמה, כדי להתגבר על משברים או מצבים קשים אחרים.

סיוע בדירות
לכל דירה ניתן מערך סיוע על ידי מדריכה המלווה את הדיירים בהתאם לצורכיהם ומצבם, 2-5 פעמים בשבוע. המדריכה מלמדת את הדיירים את כלל המטלות הנדרשות בחיי היום יום, החל מטיפול אישי, היגיינה וטיפוח, ארגון כל דירה כמעין משפחה בה יש חלוקה ותורנות באחריות בתחומי הדיור השונים הכוללים ניקיון, ארגון, בישול, עריכת קניות, תכנון תקציב וטיפול בתשלומים השונים. בנוסף מעודדת המדריכה את הדיירים להשתלב בפעולות חברה והעשרה, חוגים, מועדון, ופעילויות חברה לא פורמליות כמו אירוח ויציאה לבילוי בקבוצות קטנות. המדריכות גם מארגנות עם הדיירים מבצעים מיוחדים כמו טיולים, מסיבות, הפעלת המועדון החברתי ועוד.

טיפול סוציאלי
העובדות הסוציאליות מרכזות את הטיפול בדיירים, מדריכות את המדריכות ומכינות תכנית התערבות טיפולית אינידובידואלית עבור כל דייר, בהתאם למצבו, רצונותיו וצרכיו. בנוסף נמצאת העו"ס בקשר מתמיד עם הורי הדיירים, ועם עובדות ההשמה, כדי לסייע במידת הצורך במקומות העבודה. חלק מהדיירים, מטופלים ע"י העו"ס באופן פרטני. העו"ס גם מפעילה טיפול קבוצתי לדיירים ( כגון קבוצת בנות וכד'), וכן קבוצות הורים כדי לאפשר להורים קבוצת תמיכה, ולתכנן תהליכי הפרדות שיאפשרו צמיחה והגברת העצמאות אצל החניכים. נעשית עבודה טיפולית משמעותית הן בהכנה לחיי זוגיות, והן בהדרכה וליווי של זוגות החיים יחד, לעתים כליווי והכנה לחיי נישואים.

טיפולים נוספים
הדיירים מקבלים, במידת הצורך, טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים, כאשר חלק מהטיפול ממומן ישירות על-ידי אגודת ניצן. במקרים אחרים האגודה משתתפת במימון חלק מהעלויות.

שיקום חברתי
אחד הנושאים החשובים בטיפול בדיירים הוא השיקום החברתי. אגודת ניצן מפעילה מערך חוגים בתוך המסגרת, וכן משתתפת במימון חוגים נוספים בתוך הקהילה, כדי לאפשר שילוב חברתי מירבי של הדיירים. בנוסף מפעילה האגודה מועדון חברתי, באמצעות וועדת מועדון של הדיירים עצמם, בשיתוף אנשי צוות.

מרכז יעוץ לבוגרים
אגודת ניצן מתעתדת להקים במרכז ניצן, מרכז ייעוץ לבוגרים, במטרה להתייחס ולתת מענה לילדי ניצן אשר בגרו ומתקשים למצוא ולנווט את דרכם בחיים כאנשים בוגרים.

אוכלוסיית היעד
אנו עדים לעיתים קרובות למצבי מצוקה של בוגרי ניצן, שהשקיעו שנים ארוכות של התמודדות קשה, בתהליכי הלמידה הפורמאליים במערכות החינוך, תוך קבלת סיוע רב, הן בסניפי ניצן השונים, הן סיוע פרטי, והן סיוע שניתן להם במסגרות השילוב השונות, התמודדות במצבי מצוקה חברתית, מצבי דחייה ופגיעה וכאשר, לאחר שחרקו שיניים וחשבו שהתגברו, אינם מצליחים למצוא את מקומם בחברה כאנשים בוגרים. לעיתים קרובות אינם מצליחים להשתלב או להחזיק מעמד במקומות עבודה, אינם מצליחים "לפרוח מן הקן המשפחתי", ואינם מוצאים כל מסגרת חברתית הולמת.

מה יכלול המרכז?
  • המרכז ינוהל על-ידי עובד סוציאלי בעל התמחות בשיקום. כל בוגר יעבור ראיון קבלה מקיף ובו תקבע תכנית הייעוץ.
  • צוות המרכז יכלול את אנשי המקצוע הבאים:
    מאבחנים דידקטיים
    פסיכולוג נוירו- שיקומי
    פסיכולוג קליני- תעסוקתי
  • בנוסף יסתייע המרכז בגורמי מקצוע נוספים מהקהילה, כמו מרכזי ומכוני אבחון, בדיקות נוירו-פסיכולוגיות ועוד.
בסוף כל תהליך ייעוץ, תגובש תכנית שיקום מקיפה וליווי הבוגר והוריו על מנת להתאים לכל בוגר תכנית אישית על פי מצבו, יכולותיו  וצרכיו,  בהשתתפות אנשי המקצוע הרלוונטים .

במה יסייע המרכז?
המרכז יציע תכנית שיקום שתכוון את הבוגרים ל:
  • הכוונה מקצועית/ לימודית
  • שיקום מקצועי
  • שיקום חברתי
  • הפניה לדיור בקהילה לצורך שיקום מערכתי כולל
  • הפניה לשירותי הרווחה או לשירותי השיקום של הביטוח הלאומי
  • הפניה לגורמי טיפול מערכתיים לבוגר ובני משפחתו
  • מעקב אחר יישום ההמלצות ובמידת הצורך תיקונן בהתאם לצרכים
 
חסר רכיב