ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
חסר רכיב

אודות ניצן

אגודת ניצן (הפועלת כמלכ"ר) היא הארגון הגדול בארץ לטיפול בילדים ובבוגרים עם ליקויי למידה. האגודה הוקמה בשנת 1964 על-ידי הורים ומתנדבים, במטרה לאתר, לאבחן, לטפל ולקדם ילדים, מתבגרים ובוגרים עם ליקויי למידה, הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד. 

האגודה מנוהלת על-ידי יו"ר וחברי וועד, הכולל נציגי סניפים ואנשי ציבור מתנדבים. לכל סניף ועד מנהל, הפועל בהתנדבות, ובראשו יו"ר וכן מנהל/ת סניף ואנשי מקצוע מתחום לקויות הלמידה, האבחון, הטיפול והסיוע להורים.

האגודה חרתה על דגלה להעניק סיוע, טיפול וחינוך משלים לאוכלוסיית לקויי הלמידה בכל מקום בישראל - להבטיח את עתידם ואיכות חייהם, לסייע להם למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולאפשר להם להשתלב בחברה באופן המבטא את יכולותיהם וכישוריהם.

הרקע להקמת האגודה היה חוסר מודעות של החברה לנושא לקויות הלמידה. מערכת החינוך, באותה עת, לא הכירה בצורכיהם המיוחדים של תלמידים עם ליקויי למידה ולא הקצתה משאבים מתאימים לסייע להם. צוות ביה"ס גם הוא לא היה ערוך להעניק סיוע מותאם בתחומי הלמידה, ולרבים מהילדים יוחסו בטעות 'עצלות' ולעתים אף 'פיגור'. כדי לענות על צרכים אלה, פיתחה אגודת ניצן את כלי האבחון הראשוניים בארץ לאיתור לקויות למידה וכן שיטות להוראה מתקנת, ובכלל זה, גם הכשרת מורים למקצועות האבחון והטיפול בכל הארץ, ושילובם במערכת החינוך.

כיום ידוע, בארץ ובעולם, שכ-10-15 אחוזים מכלל אוכלוסיית הילדים והבוגרם מתמודדים עם לקויות למידה, כש-2% מאוכלוסייה זו זקוקים למסגרת חינוך מיוחדת.

פעילותה של האגודה לאורך השנים הביאה להגברת המודעת לתחום לקויות הלמידה, לצורך באבחון מוקדם, הוראה מותאמת, סיוע רגשי מעצים והערכות של ההורים והמשפחה להתמודדות יעילה. בנוסף, פועלת האגודה למען ייצוג אוכלוסיה זו בפני משרדי הממשלה, הכנסת, לשכות הגיוס, מוסדות ההכשלה הגבוהה וכן בוועדות ההשמה והערר במשרד החינוך.


סניפי האגודה
אגודת ניצן פועלת באמצעות 40 סניפים בכל רחבי הארץ, בהם מטופלים מדי שנה אלפי ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד. הם זוכים למענה לצורכיהם הייחודיים בכל שלבי החיים באמצעות שירותים שונים: אבחונים דידקטיים ופסיכולוגיים, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים פרא-רפואיים, שיקום לקראת חיים עצמאיים בתחום החברה והתעסוקה ועוד.

סניפי האגודה:
אונים, אופקים, אילת, אשדוד, אשקלון, באר-שבע, בית שאן, דימונה, הרצליה, ניצן הורים הרצליה, חדרה, חיפה, טבריה, יהוד, ירוחם, כפר-סבא, ניצן הורים כרמיאל, מגדל העמק, מודיעין, דיור מודיעין, משגב, נהריה, נס-ציונה, נצרת עילית, נתניה, עומר, עפולה, ערד, פתח-תקווה, קריות, ראש העין, ראשון לציון, ניצן הורים ראשון לציון, רחובות, רמת-גן, רעננה, תל-אביב והמרכז הארצי.   


פעילות האגודה
אגודת ניצן מלווה את המתמודדים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב לאורך מעגל החיים, מגיל הגן ועד ההשתלבות בשוק העבודה.

בגיל הגן, מתגלים לעיתים קשיים התפתחותיים המהווים נורות אזהרה ראשונות וחשד ללקות למידה או להפרעת קשב וריכוז. האגודה מפעילה תכניות לאיתור מוקדם בגני הילדים, ומציעה תכניות לקידום המוכנות לכיתה א', באמצעותת ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, תראפיות שונות והידרו-תראפיה. 

בגיל בית-הספר היסודי, כאשר מתעוררים קשיים ברכישת הקריאה, הכתיבה או החשבון, בקשב ובהתארגנות, עולה הצורך באבחון ובמיפוי הקשיים. האבחונים הנערכים באגודת ניצן הם אבחונים דידקטיים, אבחונים פסיכולוגיים ואבחונים לאיתור הפרעות קשב.
בהמשך לאבחון נבנית תכנית טיפולית במסגרתה ניתנים שיעורי הוראה מתקנת בקריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון ומוקנות אסטרטגיות למידה רלוונטיות.

בגיל חטיבות הביניים ובבתי-הספר התיכוניים, הדרישות הלימודיות עולות, וכתוצאה מכך, זקוקים התלמידים להתאמות בלמידה ובדרכי ההבחנות. בסניפי ניצן מציעים לתלמידים שיעורים פרטניים וקבוצתיים, קורסים באסטרטגיות למידה והכנה לבחינות הבגרות.

מעבר לכך, מציעה אגודת ניצן קבוצות כישורים חברתיים לילדים ובני נוער עם לקויות למידה והפרעת קשב אשר חווים קשיים חברתיים ורגשיים, בנוסף לקשייהם הלימודיים.

אגודת ניצן ממשיכה ללוות את בוגריה גם בגיוסם לצה"ל וכן בהכנה לקראת הבחינה הפסיכומטרית והלימודים הגבוהים. האגודה מסייעת להם בהכוונה, ייעוץ ובתמיכה בהתמודדותם עם דילמות מרכזיות בחיי היום-יום.

ברמה המערכתית, מכשירה אגודת ניצן מורים בתחומי האיתור והאבחון, ההוראה המתקנת, והטיפול בשילוב מיומנויות אימון. המורים משתלבים בתוך מערכת החינוך ומסייעים לשילובם של התלמידים במסגרות החינוך הרגיל.


תוכניות תמיכה וסיוע להורים
אגודת ניצן רואה חשיבות רבה בתמיכה בהורים לילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב. לאור זאת, פותחו באגודה מודלים מיוחדים לעבודה עם הורים: קבוצות תמיכה להורים ואימון הורים. ייחודן של תוכניות אלה בהעצמת ההורה, ובהקניית ידע ומיומנויות תוך תרגול והתנסות. סיוע זה מאפשר להורה להתמודד באופן מטיבי עם אתגרי ההורות העומדים בפניו ולקדם את ילדו.
בנוסף, מציעה האגודה סדרת הרצאות מפי טובי המומחים באקדמיה ובשדה, מספקת שירותי ייעוץ והדרכה, נותנת מענה לשאלות באמצעות אתר האינטרנט ומפעילה פורום מקצועי ללקויות למידה.

בוגרים ומבוגרים עם ליקויי למידה וקשיי הסתגלות ותפקוד

ניצן אונים
אגודת ניצן מפעילה את מכון ניצן אונים בכפר-סבא, אשר הוקם על ידה בשיתוף עם מחלקת השיקום של המוסד לביטוח לאומי. המכון מאפשר לבוגרים מעבר לחיים עצמאיים, תוך השתלבות בקהילה ויכולת לצאת לעבודה בשוק החופשי. 
המכון מסייע בהשלמת השכלה, איתור תעסוקה הולמת לבוגרים והקניית מיומנויות לשיפור התפקוד בחברה וקיום חיים עצמאיים ביום יום.

מערכי דיור
אגודת ניצן מפעילה מסגרות שיקומיות של רצף דיור ברחבי הארץ, בסיוע אגף השיקום של משרד הרווחה ופרויקט ייחודי במימון אגף השיקום של המוסד לביטוח לאומי. 
המסגרות פועלות בערים: כפר-סבא-רעננה, תל-אביב, חיפה, רחובות ומודיעין, ומטרתן להקנות למשתתפים תכנית שיקומית אישית המכשירה אותם בהדרגה לחיים עצמאיים בקהילה. 

מועדונים חברתיים
אגודת ניצן מפעילה מועדונים חברתיים, שמטרתם לאפשר לבוגרים להיות חברים בקבוצת השתייכות המתאימה לצרכיהם ולהגדיל את המעגל החברתי שלהם. המועדונים פועלים בערים: חיפה, תל-אביב, רחובות והרצליה.

ניצן הורים
המרכז הראשון בארץ להורים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז וילדיהם בגיל הרך.
במרכז מתקיימות סדנאות הדרכה להורים, עם אנשי מקצוע בכירים, המלוות בהפעלה של הילדים, במקביל, וכן פעילות משלבת של הורים וילדים. אופי הפעילות במרכז מאפשר להתאים לכל משפחה תכנית, שתאפשר התמודדות יעילה יותר עם אתגרי ההורות.

_____________________________________________________________________________

עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן (בהתנדבות) החל משנת 1996. פועלת שנים רבות לקידום מצבם של לקויי הלמידה במדינת ישראל. מכהנת גם כיו"ר המרכז האקדמי פרס ברחובות.

ד"ר מלי דנינו, מנכ"ל אגודת ניצן,  מייסדת גף לקויות למידה במשרד החינוך, מפתחת שיטת אימון הורים באגודת ניצן ומחברת הספרים "ההורה כמאמן" (2007) ו"המדריך לאימון הורים"(2011). 
חסר רכיב