ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
ניצן - אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה הפרעת קשב וקשיי הסתגלות ותפקוד
חסר רכיב

ניצן הורים


ניצן הורים ראשון לציון

'ניצן הורים' הוא בית להורים עם לקויות למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד ו/או הפרעת קשב וריכוז, שלהם ילדים בגיל הרך.

מענה לצורך החסר באוכלוסיה
נשאלת השאלה - מה קורה לאותם בוגרים עם לקויות למידה כאשר הם עצמם הופכים להורים? מהן ההשלכות של הלקות על התפקוד ההורי? בשנים האחרונות מרבים לחקור, לכתוב ולעסוק בקשיים של ילדים ובוגרים עם לקויי למידה ומשפחותיהם. אולם, בעוד שלקויות למידה של ילדים ומתבגרים נמצאת בבולטות במחקר ובפרקטיקה, בהמשך מעגל החיים, עם התבססות הזוגיות לנישואים והורות, לא בנמצא תמיכות מותאמות להורים עם ליקויי למידה.
כידוע, גוף הידע שעוסק בהורות הפך לנגיש ופורה בשנים האחרונות והניב בתי ספר להורים, מרכזים טיפוליים רבים ועוד. בה בעת, מרכזים אלו מותאמים לאוכלוסיית ההורים המתפקדים ברמה סבירה ומעלה, ואינם מותאמים לאוכלוסיית לקויי הלמידה, בעלי קשיי הסתגלות ותפקוד. לשם כך הוקם מרכז 'ניצן הורים', המהווה מרכז ייחודי, שמנסה לתת מענה לאותם הורים.
בהקמת ניצן הורים חברו יחדיו מס' גופים מקצועיים- אגודת ניצן, החוג לייעוץ חינוכי באוניברסיטת תל אביב, אנשי אקדמיה ואנשי מקצוע. במרכז עובדים אנשי מקצוע מומחים מתחום הייעוץ החינוכי, ריפוי בעיסוק, מטפלים ביצירה והבעה, פסיכולוג, מדריכי הורים ועוד.

מטרת על
המרכז הוקם מתוך ראיית הצורך הקיים באוכלוסיה ומתוך מטרת-על מניעתית. התערבות מוקדמת בגילאים צעירים של הילדים, עשויה להפחית את הסיכויים להפיכתם ל 'דור שני למצוקה' ולהגעה של מצבי סיכון והוצאות חוץ ביתיות. ייחודו של 'ניצן הורים' הוא ראשית כל בהתמקדות בהורים ובהורים הספציפיים הללו (בין מאובחנים, בין לא מאובחנים). שנית, ייחודו של 'ניצן הורים' הוא בהגשה המותאמת של גוף הידע של ההורות לבאי המרכז.
 
הנחת יסוד
הנחת היסוד של 'ניצן הורים' היא שהעצמה, הכלה והדרכה מונגשת ומותאמת, חשובים לקידום התפקוד החיובי של ההורים. מטרת המרכז הינה לסייע להורים שלא יהיו מבודדים חברתית ורגשית, שיעברו תהליך של העצמה לדימויים העצמי ולמסוגלות האישית וההורית שלהם,
ויגדלו ילדים בסביבה בריאה ומיטבית יותר.
 
בית להורים ולילדים
ייחודו של המרכז נובע גם מהיותו מרכז הדרכה, הנותן מענה אישי ומותאם לכל משפחה, על ידי סדנאות, הדרכות וטיפולים (קבוצתיים או אישיים בהתאם לצורך), וגם מהיותו בית ומרכז חברתי להורי המרכז, לילדיהם, ולעיתים אף לסבים ולסבתות. לצד חדרי הסדנאות וההדרכות שבמרכז, ישנם גם ג'מבורי, משחקייה חווייתית, ספרייה, "סלון התכנסות" ועוד.

לרוב, ההורים מגיעים למרכז יחד עם ילדיהם בשעות אחה"צ, ונהנים ממפגש חברתי באווירה ביתית וחמה. בחלק מהפעילויות וההדרכות משתתפים הורים וילדים, לצד תיווך ולמידה של אנשי מקצוע. בחלק מהפעילויות הילדים נהנים ממתקני המרכז במקביל להדרכות שעוברים ההורים.

עקרונות מנחים
  • "תפירת חליפה אישית" לכל משפחה
  • ראיית המשפחה כולה כיחידה אורגנית. עבודה הוליסטית ומערכתית
  • יצירת תחושת שייכות למרכז
  • חיזוק תחושת המסוגלות ודגש על העצמה (למידה דרך נקודות חוזק)
  • ליווי ותמיכה שוטפים ועקביים
  • הנגשה של החומרים
  • בחינה מתמדת של ההתערבויות המוצעות לכל משפחה והתאמתן מחדש
  • עלות סמלית ומותאמת לכל משפחה

 
חסר רכיב